A cáfolhatatlan, ellenőrizhető tények időrendben

  • A teljesen elkészült gázmotor projektben történt két adminisztratív szabálytalanság (ami a végeredményt nem befolyásolta semmiben).
  • Erre hivatkozva az irányító hatóság a teljes összeget és kamatait (kb. 450 millió Ft) visszaköveteli a várostól (ami teljesen ellentétes a hatóság eddigi, máshol alkalmazott gyakorlatával: sokkal nagyobb hibák, akár törvénytelenségek esetén is csak részvisszafizetést szoktak kérni).
  • A város részletfizetésre kért engedélyt az irányító hatóságtól, a város számára bevállalható, betervezhető részletfizetési ütemezést megjelölve.
  • A hatóság az engedélyt megadta április 19-én a kért ütemezéssel, kiküldték a szerződést is, amit aláírva, 10 napon belül kértek vissza.
  • Április 22-én kiértesítették a testület tagjait, hogy másnap, 23-án estére testületi ülést hívnak össze. A kiküldött testületi anyagban szerepelt, hogy  megvan a részletfizetési engedély, arról kell dönteniük.
  • 23-án a déli órákban az irányító hatóság – aki az engedélyt előzőleg megadta – egy kiküldött határozatban visszavonta ezt az engedélyt, törvényi hivatkozás nélkül. 
  • A visszavonással együtt megküldtek egy újabb ütemezési ajánlatot: egyenlő, havi 35 millió Ft-os részletekben kérik a visszafizetés teljesítését. Ez viszont a város számára nagyon kedvezőtlen, rövid időn belül csődhöz vezethet.
  • A 23-ára meghirdetett testületi ülést elhalasztották 24-ére, hogy a hivatal utána tudjon nézni a visszavonó határozat jogi hátterének.
  •  Az ügyvédekkel, jogi szakemberekkel történt egyeztetés alapján kiderült, hogy az irányító hatóság nem küldhetett volna ki visszavonó határozatot. Az általuk a kiküldött, aláírásra váró szerződés ajánlattételnek minősül, az abban megadott 10 napos határidő a hatóságot is köti, ezalatt nem vonhatja vissza az elfogadott engedélyt.
  • Emiatt a kiküldött visszavonó határozat még érvénytelennek számít, tehát így még nem is tárgyalható. Az előző ajánlat lejártakor lép csak hatályba, amennyiben a testület dönt az eredeti részlefizetési szerződéssel kapcsolatban.
  • Mindezek miatt a 24-ei testületi ülésre az eredetileg engedélyezett részletfizetés szerződését vitték be, ezt kellett volna elfogadnia a testületnek.
    Ebben a város számára vállalható és kigazdálkodható részletfizetési ütemezés szerepel, amit a szakemberek állítottak össze, a lehetséges megoldások megvizsgálása után.
  • Ezen a testületi ülésen Tóth képviselő felolvasta azt az irányító hatóságtól érkezett (!), kizárólag a polgármesternek címzett (!) hivatalos levelet, amiben az engedély visszavonását küldték előző nap. Arra többszöri rákérdezésre sem adott választ, hogy honnan, kitől került a birtokába ez a nem neki szóló levél. Ez a levél sehonnan nem kerülhetett volna hozzá. Erősen valószínűsíthető a törvénysértés a levél kikerülésében, ennek körülményeit vizsgálják..

Várható következmények

  • Ha április 29-én a meghirdetett rendkívüli testületi ülésen a testület elfogadja az EREDETI részletfizetési szerződést, és másnap elutalja az önkormányzat az első részletet, akkor az eredeti ütemezés lép életbe. Ez egy szakemberek által kiszámolt, a városnak betervezhető, kigazdálkodható ütemezést jelent, ami mellett a város többi feladata is ellátható. Ezt az irányító hatóság csak bírósági úton, megfelelően alapos törvényi indoklással tudja megtámadni, ha vissza akarja vonni.
  • Ha az eredeti szerződést NEM szavazzák meg, hatályba lép a második, a havi 35 milliós részletfizetést tartalmazó ajánlat érvényessége. Erről is döntenie kell a testületnek. Ez az ütemezés azonban a hivatali szakemberek szerint nem vállalható az önkormányzat számára, nagyon rövid időn belül a város csődjét okozhatja, és a többi feladat ellátása is veszélybe kerül.

A testületi ülés, és a polgármesteri tájékoztató felvételei

2024.04.24-ei testületi ülés felvétele.
Sajnos a felvétel eleje technikai hiba miatt lemaradt, az ülést onnan mutatja, amikor Tóth képviselő épp felolvassa az említett levelet.

12:54- 14:52 percig: jegyző úr ismerteti, mik a jogi szabályozások ebben a konkrét esetben, mire kellett nekik tekintettel lenni:

  • a hatóságot köti a 10 napos ajánlati kötöttség
  • ezalatt nem vonhatja vissza az ajánlatát
  • a testületnek döntenie KELL az eredeti szerződésről
  • a második ajánlat jelenleg még nem érvényes

2024.04.24-ei testületi ülés utáni polgármesteri tájékoztató

“- Jó estét kívánok! A mai kissé viharosra sikerült képviselőtestületi ülés után szeretném önöket tájékoztatni a képviselő-testületi ülésen hozott döntésekről és ezeknek a döntéseknek a hátteréről. Rengeteg kritika és nemtelen támadás érte mind személyemet, mind jegyző úrnak a személyét, amit bocsánatos bűnnek veszek, hiszen nem jogászok és nem hozzáértő szakemberek, akik ezeket a támadásokat hozzánk intézték. A következő, tegnapi nap folyamán meghirdettünk egy képviselőtestületi ülést, amelyen a Magyar Államkincstáron keresztül érkezett irányító hatósági részletfizetési megállapodásról kellett volna dönteni a képviselő-testületnek. Ezt a megállapodás-tervezetet én hétfőn kaptam kézhez, ezért hívtam össze a képviselő-testületi ülést a keddi napra, bocsánat, a keddi napra. Érdekes módon a képviselő-testületi anyag kiküldése után a tegnapi napon délben kaptunk egy olyan határozatot a Magyar Államkincstártól, az irányító hatóságnak a határozatát, hogy visszavonja az előző engedményét, és Balmazújváros számára rendkívül rossz és megterhelő döntést hoz újra. A hivatalnak az a feladata, hogy ezeket a szakmai anyagokat megvizsgálja. Mivel rendkívül rossz és hátrányos döntést hozott, úgy látszik a részünkre az irányító hatóság, ezért megvizsgáltuk ennek a jogi tartalmát. Megállapítottuk, hogy mivel megítélésünk szerint polgárjogi szerződéses jogviszony az, amelyik vonatkozik most a jelen anyagra. Ebben kötöttség van, ajánlati kötöttség van. Mi megtettük az ajánlatunkat az irányító hatóság felé azzal, hogy milyen részletfizetést szeretnénk kérni. Az Irányító Hatóság ennek a részletfizetési kérelemnek helyt adott, és kérte, hogy tíz napon belül, ami 29-én jár le, tíz napon belül aláírva két példányt küldjünk vissza az irányító hatósághoz. Az, hogy lakosokat tájékoztassam róla, ez az irányító hatósági döntés három projektet érintett, a szegregátumi projektet, az ipari parki projektet és a gázmotor projektet. A mi kérésünk az volt, hogy a gázmotor-projekt esetében 6 hónapig 10 millió forinttal törlesszük, 3 hónapig 40 millió forinttal, és az utolsó 3 hónapból kettő hónapban 40-40 millióval, és az utolsó hónapban pedig a maradék összeg egy összegű kifizetésével. Természetesen ennek a kérésnek helyt adott az irányító hatóság. Mindez a helytadás tegnap délig tartott. Nem tudjuk, milyen okból, vagy milyen felülvizsgálatra hirtelen megváltozott a döntés. Szerintünk olyan befolyásoló tényező került az irányító hatósághoz, ami kívülről jött és a város anyagi helyzetének a végzetes rontásához kellett, hogy vezessen, vagy kellene, hogy vezessen, amelyet mi nem vagyunk hajlandók eltűrni. Tehát az ajánlati kötöttsége áll az irányító hatóságnak, a képviselőtestületnek arról kellett volna most dönteni, hogy az önkormányzat számára kezelhető, az önkormányzat számára kezelhető részletfizetésről döntsön, illetve ezt a részletfizetést kezdje is meg április 30. előtt. A képviselőtestület egyes tagjai azzal vádolják a város vezetését és engem is, hogy nem a város érdekében működünk, de azok a képviselők, akik most nem szavazták meg ezt a részletfizetési kedvezményt és azt szorgalmazzák, hogy azt a város számára rendkívül rossz, megváltoztatott, az önkormányzat számára nem ismert okokból megváltoztatott, de szerintünk, a mi gyanúnk szerint mégiscsak a város elleni döntést preferálják, azok azok, akik a város ellen dolgoznak, hiszen a város azt a törlesztőrészletet, ami havi 35 millió forintról szólna, azt nem tudná fizetni, főleg úgy, hogy egyes képviselők nem járulnak hozzá a költségvetésünk elfogadásához. Ezért a nettó finanszírozásunk szintén veszélyben van, jelen pillanatban nincs nettó finanszírozásuk. Tehát egy rendkívül jó, számunkra előnyös részletfizetési megállapodáshoz köti az önkormányzat magát azért, mert az irányító hatóságnak ajánlati kötöttsége van, tehát ez polgárjog. Ez nem félrevezetés, nem semmilyen susmus, hanem a város érdekeinek a messzemenő figyelembe vétele. Úgyhogy azt szeretném elmondani, hogy a szegregátum és az ipari park esetében érdekes módon engedélyezte a részletfizetést a képviselőtestület, ellenben az, amelyik a várossal rendkívül nagy terheket róna, ezt nem engedélyezte. Én úgy gondolom, ja és természetesen a képviselők azzal próbálják itt ezt a döntést legalizálni, hogy mert mi a várost tönkre szeretnénk tenni. Azok, akik ezt a döntést most nem fogadták el, jelen pillanatban azok dolgoznak a város ellen. És az, hogy egyébként meg jogilag nem tudják értelmezni azt, hogy utána kell nézni és vannak jogszabályok, ami a minisztériumokat is és a hatóságokat is kötelezi, arról mi pontosan nem tehetünk. Még egy fontos kérdést föltettem a Tóth Attila képviselő úrnak, hogy az a levelezés, amely tegnap délben az én nevemre szólt, és legjobb tudomásom szerint én rendelkezem belőle egyetlen példánnyal, az hogy került hozzá?

Tehát ez a hivatali titoksértés vagy a hivatali hatalommal való visszaélés hogyan valósult meg, mely szinten? Tehát azon a szinten valósult-e meg, ahol ezt a második döntést hozták, vagy más szinteken. Ezt miután érdeklődtem, többszöri kérdésemre sem adott választ. Én azt gondolom, hogy a jogállamiság megcsúfolása ez, amikor olyan iratok kerülnek ki, amelyek hivatalos iratok, hivatali iratok és természetesen ezeknek az iratoknak a kikerülési ideje és körülménye azoktól függ, akik ezeket az iratokat kapják, és nyilván büntetőjogi felelőssége tudatában kell ezeket az iratokat kezelni mindenkinek. Úgyhogy engem nagyon érdekel továbbra is, hogy a Tóth Attila képviselő úr honnan kapta meg azt a levelet, ami személyesen nekem szólt és honnan jött ez az ötlete, hogy ő arra próbálja rávenni itt a képviselő testületet, hogy a testület a város számára sokkal-sokkal rosszabb feltételekkel szavazzunk meg egy részletfizetési megállapodást. Még egyszer mondom, a minisztériumot is köti a tíz nap, köti az ajánlattételi kötelezettsége, úgyhogy a képviselőtestületnek azon része, aki nem szavazott, az a város ellen szavazott. Köszönöm szépen a figyelmüket. További szép estét kívánok mindenkinek!”

És hogyan kommentálta az eseményeket a másik oldal?

Mintha a testületi ülésen a jegyző úr egy szóval sem mondta volna el a jogi helyzetet. Mintha a vonatkozó törvényekről semmit nem tudnának.

Tóth Attila képviselő bejegyzése 2024. 04. 25-én a Kamilla Kert csoportban:

A bejegyzésben látható, Dr. Tiba István országgyűlési képviselő által készített videó:

“Hegedűs Péter és csatlósai a tegnapi képviselőtestületi ülésen újfent bizonyították, hogy a hatalmuk átmentése érdekében bármire képesek. Egy hivatalos levél érkezett a Magyar Államkincstártól, amit megpróbáltak eltitkolni a képviselőtestület és a lakosság elől.

– Egyenlő részletekben 35 millió 70 ezer 864 forinttal kell törleszteni, 2024. április 30- tól 2025. harmadik hó 31- ig. Ezt a levelet polgármester úr megkapta, a képviselő testület elé nem tárta, ugyanilyen formában kívánta elfogadni, nem tudom, hogy ezt hogy merészeli ön megtenni, hogy tudatosan félrevezeti a képviselő testületet, és ilyen információkat hallgat el, majd meg akarja velük szavaztatni azt, ami abszolút törvénytelen.

– Tehát ez egy teljesen tisztességtelen eljárás, én úgy gondolom. Polgármester úr ismét tanúbizonyságot tett az erős jelleméről.

– Ezen levél tartalma döntően befolyásolja a város működőképességét, a költségvetés esetleges elfogadását, ezáltal a dolgozók fizetését. Joggal kérdezhetik, hogy vajon miért teszik ezt. Számukra létkérdés az, hogy ne derüljön ki, hogy az elmúlt öt évben mennyi szabálytalanságot követtek el, hogyan fizette ki pénzeket haveroknak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a Magyar Államkincstár 105 oldalas vizsgálati anyagát sem adják oda a képviselőknek. Kénytelenek lesznek bírósági úton megszerezni, hogy végre a lakosság is megismerhesse azt, hogy mi folyik az önkormányzatnál. Június 9-én eldönthetik, hogy továbbra is egy hazugságokra épülő, titkolózó, gyűlöletkeltő városvezetést akarnak, vagy végre szeretnék azt, hogy újra fejlődjön a város, békében, nyugalomban.”

 

Ferenczi Mária képviselő asszony által közzétett videó:

“- Tisztelt Balmazújvárosi lakosok! A tegnapi képviselő-testületi ülésen Hegedűs Péter polgármester ismét félre akarta vezetni a képviselő-testületet egy hét alatt másodszor. Olyan megállapodás-tervezetet hozott a képviselő-testület elé, amit a Magyar Államkincstár visszavont. Ugyanis Balmazújváros önkormányzatának 463 millió forint visszafizetési kötelezettsége van három projekt miatt. Az ipari park, a szegregátum és a gázmotor projekt miatt egy év alatt kell visszafizetni a 463 millió forintot. Ez tragédia. És az még nagyobb tragédia, hogy a polgármester ismét packázik a Magyar Államkincstárral. Ő erősebbnek gondolja magát. Úgy gondolja, hogy ő jogászokkal, mindenkivel már megint majd a bíróságra fog menni, mert a Magyar Államkincstárt meg akarja regulázni. Hát mindennek nem ő, hanem Balmazújváros városa issza a levét. Ha április 30-ig a megállapodás-tervezet a gázmotor projekt visszafizetési kötelezettségére vonatkozóan nem jön létre, akkor április 30-án vagy május 1-jén a Magyar Államkincstár egy összegben fogja leemelni a 420 millió forintot. Eddig nem szabad elmenni. Javaslatot tettem a tegnapi ülésen, hogy készítsék el az előterjesztést úgy, hogy havi egyenlő részletekben fizesse vissza az önkormányzat. És akkor szavazzuk meg. És aztán lesz, ami lesz. 38 millió forintot havonta kigazdálkodni persze nem tudunk, csak úgy, ha kemény megszorítások elé nézünk. De nyilván a polgármesterünk kampányol, egyik rendezvényt a másik rendezvényre szervezi, holott tudja, ha április 30-án megjön az inkasszó, a dolgozóknak egy darabig, amíg le nem telik a tartozás, addig nem lesz fizetése. A város megbénul. Nagyon sokszor elmondtam, ezt a várost Hegedűs Péter és az ő öt képviselője soha nem fogja tudni megmenteni. Külső segítség nélkül ez a város halott. Remélem, mindenkihez eljut, amit mondok, és mindenki azon lesz, hogy szorgalmazza a polgármestert, hogy ne hazudjon a képviselőtestületnek erre az egy hónapra sem fejezze be az önkormányzat pénzén a kampányt. Kampányoljon mindenki a saját pénzével, a saját módszerével úgy, hogy a város ennek ne igya meg a levét. Azt gondolom, hogy így is nagy árat fizet, ezért az ötéves ciklusért ez a város. Köszönöm, hogy meghallgattak. “

Kérdések

  • Miért nem ad törvényi magyarázatot, indoklást az irányító hatóság a korábban megadott engedély visszavonásának okáról?
  • Mi az oka, hogy egy alapos munkával összeállított, törvényeknek megfelelés szempontjából ellenőrzött, felelős vezetők által jóváhagyott szerződést pár nappal később érvénytelennek nyilvánítanak ugyanazok, akik azt elkészítették?
  • Hogyan került Tóth képviselő kezébe egy nem neki szóló, hivatali dokumentum?
  • Ki adta ezt oda neki és az illető ezt honnan szerezte meg?
  • Volt-e korábban is olyan hivatali dokumentum, amit illetéktelenül megszereztek?
  • Voltak-e az illetéktelenül megszerzett dokumentumok révén jogosulatlan befolyással máskor is a várost érintő dolgokra?
  • Ki követte el a hivatali levéltitok megsértését?
  • A másik oldal nyilatkozói miért hagynak figyelmen kívül minden vonatkozó törvényi szabályozást, miért nem vesznek tudomást arról, hogy vannak törvények? Miért nyilatkoznak mindhárman úgy, mintha jegyző úr nem magyarázta volna el érthetően a tényállást?
Felső