Tisztelt Balmazújvárosiak!

Városunkban ismét az a méltatlan helyzet állt elő, ami a tavalyi évben is már megkeserítette több száz önkormányzati dolgozó életét. Dolgozóink már június óta nem kapják meg a megérdemelt fizetésüket, mert a hatóságok politikai döntéseket hoznak a törvényes döntések helyett!

Ami történt, röviden:

  • A kormány módosította a választások utáni átmeneti időszakra az önkormányzati törvényt.
    Ez alapján – bizonyos feltételek megléte esetén  – a  polgármester önállóan hozhat döntéseket. Így június 10-én megszülethettek végre azok a rendeletek, amiknek blokkolása miatt megvonták az állami támogatás folyósítását.
  • A fideszes Tóth képviselő feljelentést tett a meghozott rendeletek miatt, törvénytelennek tartva azokat. A Kormányhivatal törvényességi felhívást küldött, amit az önkormányzat megválaszolt, indoklásokkal alátámasztva a döntések törvényességét.
  • A Minisztérium a meghozott rendeletek ellenére nem folyósít, arra hivatkozva: megvárják a Kúria döntését.
  • A Kúria elé viszont még nem került ez az ügy, így döntés sem lehet róla!
  • Ám a Kúria kimondta egy végzésben: a Minisztérium hivatkozási alapját a jog nem ismeri, így törvényellenes a támogatás visszatartása. Most a Minisztérium és a Kormányhivatal egymásra mutogat, de nem utalnak.
  • A helyzetet súlyosbítja a teljesen elkészült gázmotor projekt miatt – szintén törvényellenesen – kirótt teljes visszafizetési kötelezettség. Aminek következtében 420 millió Ft-os inkasszóval sújtották a várost a választás másnapján, az azonnali jogvédelem megkérése ellenére.

Jelenleg a város teljesen fizetésképtelenné vált.

Politikai erőfitogtatás folyik a város ellen, úgy tűnik, a hatóságok asszisztálásával. És mindez történik annak ellenére, hogy októbertől már fideszes polgármestere lesz a városnak.

Kinek az érdeke még most is, még így is a város kivéreztetése?
És mi a cél?

  • Ennek az erőfitogtatásnak elsődlegesen a város önkormányzati dolgozói és családjaik isszák a levét, akiknek a megélhetése van veszélyben. Ugyanakkor a fizetésképtelenné válás további következményei már minden lakost érinteni fognak.
  • A fizetésképtelenség folytatódása esetén a dolgozók felmondanak, az intézmények fenntartása (rezsi, számlák fizetése) ellehetetlenül.
  • Működésképtelenné válhatnak az óvodák, bölcsődék, az idősotthon, az egészségügyi ellátások, a hivatal.
  • Emellett újabb több száz milliós visszafizetési kötelezettséggel is fogják terhelni a várost!

Az alábbiakban a most kialakult helyzet részletesebb ismertetőjét olvashatják időrendben, hivatalos dokumentumokkal alátámasztva. A zárójelbe tett számok egy-egy hivatkozást jelölnek, konkretizálva a hivatkozott dokumentumot vagy eseményt. A hivatkozások a lap alján megtalálhatóak.

A Gázmotor projekt rövid összefoglalója

Balmazújváros Város Önkormányzata 2016-ban támogatási szerződést (1) kötött a Nemzetgazdasági Minisztériummal (2), egy gázmotor projekt megvalósítására. Ez a rendszer a termálvíz melléktermékeként funkcionáló gázokból villamosáramot állít elő, és így a középületek energiaigényét biztosítja.
A programba kizárólag 100%-ban állami vagy önkormányzati, illetve 100%-os önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok tulajdonában lévő épületek kerülhettek be – kivéve a professzionális sportcélú létesítményeket! Ennek ellenére a városi stadiont (3) is belevették a programba projektmegvalósulási helyszínként, Dr. Veres Margit polgármestersége alatt.
2019-ben a stadion 34%-os tulajdoni hányada az akkor még létező, 100%-os önkormányzati tulajdonú Balmazújváros Sport Kft. tulajdonába került.
2020-ban a Balmazújváros Sport Kft. felszámolás alá került.
2021. márciusában értékesítették ezt az ingatlan tulajdonrészt a Balmazújvárosi Football Club részére (4).
2023-ban a Magyar Államkincstár (MÁK) rendkívüli helyszíni ellenőrzést tartott, ahol a fent leírt tényállapotot feltárták, és szabálytalansági eljárást indítottak. Az irányító hatóság szabálytalanságot állapított (5) meg (a tulajdonváltozás miatt) és a teljes támogatási összeg + késedelmi kamata (427 000 000 Ft) visszafizetésére kötelezte Balmazújvárost – annak ellenére, hogy a projekt 2023. december végére teljes egészében elkészült! Önkormányzatunk fellebbezést nyújtott be, amit a Miniszterelnökség nem fogadott el (6), és a visszafizetést megállapító döntést helyben hagyta.

Aránytalan visszafizetési kötelezettség

Önkormányzatunk írásban jelezte 2024. április 16-án, hogy a stadion eleve kizárt volt a támogatható ingatlanelemek köréből és ez részleges semmisségi ok, illetve kizárja az emiatti szankcionálást. Érdemi válaszreakció ez ügyben a Miniszterelnökségtől a mai napig nem érkezett.
Önkormányzatunk részletfizetést kezdeményezett.
A MÁK döntésében (7) 12 havi egyenlőtlen részletben határozta meg a részletfizetést. Ennek elfogadására 10 napos határidőt adtak, így beállt MÁK Ptk. szerinti ajánlattételi kötöttsége. Azonban a MÁK a saját maga által megadott 10 napon belüli időintervallumban megszegte (8) az ajánlattételi kötöttségét, és visszavonta a részletfizetési megállapodást.

Adott egy új, 12 havi egyenlő részletű részletfizetési ajánlatot, de emiatt az új, és roppant hátrányos ajánlat miatt az Önkormányzatnak a 2024. évi költségvetési rendeletét teljesen át kellett volna írni.
A kialakult jogi anomáliát haladéktalanul jelezték hivatalos úton a MÁK illetékes szervének, de érdemi megoldás nem érkezett részüktől.
Emiatt a részletfizetési megállapodás nem köttetett meg, mert – érthetetlen okból – a képviselő-testület fele az önkormányzat számára kedvező eredeti részletfizetési ajánlatot nem fogadta el.

Kereseti kérelem, jogvédelem kérése

Az Irányító hatóság megkereste az illetékes NAV-ot (9), hogy kezdje meg (10) a teljes 400 000 000 Ft + késedelmi kamatok behajtását. Az illetékes adóhatóság 2024. májusában felszólította (11) Önkormányzatunkat az önkéntes fizetésre.

Haladéktalanul kértünk személyes találkozót a NAV igazgatójánál és a végrehajtási igazgatóhelyettesénél (12). Két személyes egyeztetés történt május 27-én és június 12-én.

Az első megbeszélésen tájékoztattak bennünket, hogy nincs lehetősége (13) a NAV-nak részletfizetést engedélyezni. Javasolták, forduljunk bírósághoz és kérjünk azonnali jogvédelmet. Illetve jelezték, hogy megkeresik a végrehajtást kérő Miniszterelnökséget, valóban kéri-e a végrehajtás foganatosítását.

Önkormányzatunk 2024. május 31-én benyújtotta a kereseti kérelmet és az azonnali jogvédelem iránti kérelmet a Debreceni Járásbírósághoz (14). Erről a NAV-ot írásban tájékoztattuk. Az azonnali jogvédelem elbírálására az illetékes bíróságnak beérkezéstől számítva 15 napon belül (15) kellett volna döntenie. Ez a döntés a mai napig nem született meg, mert illetékességi kérdések vetődtek fel: június végén a Debreceni Járásbíróságtól átkerült az ügy a Fővárosi Törvényszékhez. Így viszont újból indult a 15 napos döntési határidő.

Inkasszálás

Önkormányzatunk és az ügyvédeink egybehangzó álláspontja szerint az Irányító hatóság mulasztásos törvénysértést valósít meg. Azonban a bírósági azonnali jogvédelem megítélésnek hiányában nem volt jogi akadálya annak, hogy foganatosítsák (16) a számláinkon kezelt összegekre a visszafizetési kötelezettséget. (Ez ekkorra már a késedelmi kamatok miatt 427 000 000 Ft -ra nőtt ).

A tényleges inkasszálásra előzetes értesítés nélkül, 2024. június 10. napján került sor és ez azóta is folyamatos fennáll. Az összes pénzt – beleértve a NEAK-finanszírozást és a közfoglalkoztatással kapcsolatos pántlikázott támogatásokat – a NAV megkeresése alapján a számlavezető OTP (17) átutalta a NAV által megadott államkincstári számlaszámra.

A NEAK által folyósított támogatások kapcsán nincs külön főszámlája Balmazújváros Önkormányzatának. Emiatt történt meg a pénzeszközök elvonása, függetlenül attól, hogy a NEAK-finanszírozás pántlikázott és kizárólag a megadott célra lehet felhasználni (18) (pl. egészségügyi szakdolgozók bérére). Ezen okok miatt nem tudtuk és jelenleg sem tudjuk az egészségügyi szolgálati jogviszonyban dolgozók, valamint az önkormányzat hivatalában és intézményeinél dolgozók (óvodák, bölcsődék, idősotthon, városgazdálkodás) bérét kifizetni a törvényi határidőn belül, mert nem áll fedezet rendelkezésre. Mivel Önkormányzatunk a szociális ellátások (GYES, GYED, CSED, stb.) tekintetében kifizető hely, így az ebben érintettek illetményét sem tudtuk kifizetni. Ez összesen közel 400 embert és családjaikat érinti, akik már a júniusi bérüket, ellátásukat sem kapták meg.

Az inkasszálást követően haladéktalanul kezdeményeztünk a NAV-nál (19) egy újabb személyes egyeztetést, amire 2024. június 12-én került sor. Az egyeztetésen tájékoztatták bennünket, hogy a Miniszterelnökségtől az általuk megküldött megkeresésre (amiben megerősítést kértek a végrehajtásra), soron kívül megkapták a választ, és emiatt kellett a számlán eszközölni a letiltást. Tájékoztattak, hogy jelen eljárásban nincs relevanciája annak, hogy pántlikázott NEAK és közfoglalkoztatási pályázati pénzek érkeznek erre a számlára, csak az az irányadó, hogy erre a főszámlára és minden alszámlájára végre kell hajtani az érkező pénzek lefoglalását.

Ezen események sora vezetett a NEAK pénzeszközök elvonásához, és a bérek ki nem fizetéséhez.

Nyomatékosítanánk: Önkormányzatunk készült a visszafizetésre, és betervezte a részletfizetéseket, illetve tartalékot képzett költségtakarékossági intézkedésekkel és saját bevételekkel, nagyságrendileg 270 000 000 Ft összegben. Ez megfelelő fedezetet nyújtott volna a bérek kifizetésére. De arra nem tudtunk felkészülni, hogy egy összegben kell 427 000 000 Ft visszafizetni. A NAV lefoglalt június és július hónapban nagyságrendileg 270 000 000 Ft-ot, beleértve a NEAK és közfoglalkoztatotti finanszírozást.
(Megj.: Amennyiben a közfoglalkoztatottak bérét következő hónap elején nem tudjuk kifizetni, a szerződésszegés miatt újabb több száz millió Ft további visszafizetési kötelezettsége keletkezik a városnak.)

Diszfunkcionális képviselő testület

A fenti eseményekkel párhuzamosan más súlyos, Cash-flow-t érintő finanszírozási problémák is kialakultak Balmazújvároson.

Az Önkormányzat Képviselő-testülete a költségvetési rendeletalkotási kötelezettségének (20) határidőben nem tett eleget, és a végső határidőig, 2024. március 15-ig (21) sem alkotta meg a költségvetési rendeletet. Valamint a zárszámadási rendeletet (22) – a 2023. év pénzügyi beszámolóját – sem alkotta meg 2024. május 31-ig. Ezek miatt a Minisztérium áprilisban felfüggesztette az önkormányzatot megillető nettó finanszírozást (23), ami súlyos bevételkiesést jelent.

Ha a nettó finanszírozás felfüggesztésére nem került volna sor, úgy a saját bevételekkel együtt (a NAV által foganatosított inkasszó ellenére) lett volna annyi fedezet, hogy az önkormányzati, hivatali és intézményi dolgozók megkapják a bérüket.

Az Önkormányzat 2024. évre vonatkozó költségvetési rendeletének, és a 2023. évre vonatkozó költségvetési rendelet végrehajtásáról szóló rendelet megalkotására 2024. június 10. napjáig a Képviselő-testület diszfunkcionális működése miatt képtelen volt, és jelenleg is képtelen.

Önkormányzati törvény módosítása - (146/L.§)

A jogalkotó átmeneti jelleggel törvénymódosítást eszközölt (24) a helyi önkormányzatokról szóló törvényben ( 146/L.§), amely értelmében meghatározott esetekben (pl.: ha két egymást követő alkalommal a testület adott tárgyban döntésképtelen) jogosult a polgármester meghozni a szükséges döntést, illetve rendeletet alkotni.

A költségvetési és zárszámadási rendelet ügyében az átmeneti jogszabályi rendelkezés alapján a polgármester jogosulttá vált megalkotni a két rendeletet, ez 2024. június 10-én megtörtént. Ez ügyben viszont a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal ellentétes állásfoglalásra helyezkedett és vitatta a rendeletek megalkotásának tényét, függetlenül attól, hogy azok kihirdetésre kerültek.

A Kormányhivatal törvényességi felhívásában (25) leírta álláspontját, amit Önkormányzatunk a 2024. július 8-án levelében (26) vitatott, mert álláspontunk szerint a rendeletek szabályszerűen kerültek meghozatalra (27). Ezeken túlmenően a Kormányhivatal hatáskörén jelentősen túlterjeszkedve tett állásfoglalásokat és megállapításokat.

A Kúria előtt folytatódott ez a jogvita. A rendeletek polgármesteri megalkotását követően tájékoztatást kértünk a Minisztériumtól, hogy mikor várható a nettó finanszírozás folyósítása. A minisztérium 2024. 07. 10-én írásban (28) arról tájékoztatott, hogy a Kúria döntéséig a nettó finanszírozás felfüggesztve marad.

Kúriai végzés, minisztériumi hatáskör túllépés

Önkormányzatunk és ügyvédeink egyöntetű álláspontja szerint nem volt erre jogalapja a minisztériumnak. Mert a nettó finanszírozás feltételéül a költségvetési és zárszámadási rendelet elfogadásának tényét írja elő a törvény (29), de alkalmazásukat tekintve nincs halasztó hatálya semmilyen eljárásnak a rendeletek megalkotása kapcsán, mert ilyen közvetett alkalmazási tilalmat a magyar jogrend nem ismer.

Ennek tényét a Kúria megerősítette a részünkre 2024. július 15-én megküldött végzésében (30),  következésképpen a hatályos jogszabályok alapján a nettó finanszírozást már 2024. július második felében meg kell kapnia Önkormányzatunknak. Ennek ellenére – álláspontunk szerint jogalap nélkül – a Minisztérium nem hagyta jóvá a nettó finanszírozás folyósítást, így a MÁK a jelenlegi tudásunk szerint nem utalt.

Súlyos anomália, hogy az illetékes Minisztérium jogszabályhely nélkül hivatkozott feltételszabása is teljesült az előbb említett kúriai döntés nyomán. A kúriai végzésben kimondásra került, hogy nincs közvetett jogalkalmazási tilalom. Azaz érvényesnek és hatályosnak kell tekinteni a polgármester által 2024. június 10-én megalkotott rendeleteket mindaddig, amíg a Kúria (esetleges utólagos normakontroll eljárás keretében) ki nem mondja azok érvénytelenségét. Vagy amíg az Alkotmánybíróság meg nem semmisíti a rendeleteket azok Alaptörvény-ellenessége miatt.

A Kúria egyértelmű tájékoztatást adott arról, hogy a rendeletek kapcsán nincs jelen pillanatban utólagos normakontroll eljárás folyamatban! A pénzügyi folyósításnak a pontos idejét nem tudjuk megválaszolni, mert 2024. július 15-én és azt követő napokban többször megkerestük írásban a Minisztériumot, megküldve az általuk várt kúriai döntést, de a megkereséseinkre mind a mai napig nem válaszoltak.

Ha a Minisztérium (31) megszüntetné az – álláspontunk szerinti – mulasztásos törvénysértő állapotot, és a Magyar Államkincstár utalná soron kívül a nettó finanszírozást, úgy azonnal megszűnne Önkormányzatunk fizetésképtelen állapota. Mert nagyságrendileg 500 000 000 Ft nettó finanszírozási összeget kapnánk. Ezzel a fedezettel megnyílna a lehetőség a bérek – beleértve az egészségügyi szolgálati jogviszony keretében foglalkoztattak bérének – kifizetésére. Valamint a gázmotorprojekt miatti, még hátralévő visszafizetési kötelezettség teljesítésére is, ezzel megszüntetve az inkasszót, ami elvonta a NEAK finanszírozást. Erre viszont a mai napig nem mutatott nyitottságot az illetékes Minisztérium.

Balmazújváros Önkormányzata minden jogi fórumon eljárt/eljárást kezdeményezett a fizetőképesség helyreállítása érdekében, illetve folyamatosan informális egyeztetéseket kezdeményezett és kezdeményez, ezzel kimerítve minden lehetséges eszközt, ami rendelkezésre áll jelen ügy megoldásának érdekében. Ugyanakkor a másik fél részéről ezidáig nem látunk konstruktív hozzáállást, ami feltétlenül és elengedhetetlenül szükséges lenne a kialakult anomáliák, jogi kérdések megoldására.

Balmazújváros, 2024. július 25.

HIVATKOZÁSOK

(1) Középületek fűtési- és villamosenergia igényének kielégítése termálvíz hasznosításával Balmazújvároson
(2) Nemzetgazdasági Minisztérium Regionális Fejlesztési Operatív Programok Irányító Hatósága
(3) 4060 Balmazújváros, Sporttér utca 5-7. szám
(4) Elnöke Dr. Tiba István Csaba országgyűlési képviselő, Hajdú 6. sz. körzet
(5) ME-TFP_HAT/2370/5/2023 iktatószámú döntés
(6) FJT/2576/2 (2023). számú döntés
(7) Magyar Államkincstár EU Támogatási Főosztály Felülvizsgálati Osztály, Eutám/501-1/2024 döntése
(8) Eutám/501-3/2024 számú döntés
(9) NAV Hajdú-Bihar Vármegyei Adó- és Vámigazgatósága
(10) 2017. évi CLIII. törvény (Avr.) 29. § (1) bekezdésének 8. pontja és a 106. § (1) bekezdése alapján
(11) 2099106342 ügyszámú irat
(12) NAV Hajdú-Bihar Vármegyei Adó- és Vámigazgatóság, dr. Spander Zsolt igazgató és dr. Bobonka Miklós Kornél végrehajtási igazgatóhelyettes
(13) Avr. 110.§ (1) bekezdése tiltja
(14) Debreceni Járásbíróság a P.21375/2024 ügyszámon lajstromozta, eljáró ügyvéd Dr. Palcsu Péter
(15) 2017. évi I. törvény 51. § (1) bekezdése alapján
(16) Avr. 41.§-42.§ alapján
(17) OTP Nyrt.-nél vezetett 117380911-5373175-00000000 számú pénzforgalmi számlaszám
(18) Ezt a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (Vht.) 79/A.§-79/G.§ szakaszai teszik lehetővé (az Avr vb. által nem szabályozott kérdésekben a Vht. szabályozása az irányadó).
(19) NAV Hajdú-Bihar vármegyei szerve, az egyeztetésen dr. Bobonka Miklós Kornél végrehajtási igazgatóhelyettes, a végrehajtási osztályvezető és további három kollégájuk volt jelen.
(20) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 24. § szakasza
(21) Áht. 25.§ szakasza
(22) Áht. 93.§ szakasza
(23) Áht. 83.§-nak (6) bekezdése alapján
(24) 2011. évi CLXXXIX. törvénynél beiktatásra került a 146/L.§
(25) HB/11-Törv/00549-1/2024. számú törvényességi felhívás
(26) Bal/8529-2/2024 iktatószámú levél
(27) Az Alaptörvénynek, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvénynek, és a Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2010. (XI.25.) önkormányzati rendeletének megfelelően.
(28) BMÖGF/61-32/2024 ügyszámú a 2024. 07. 10. napján kelt és aznap megküldött írásos válasza
(29) Áht a 24.§ szakasza
(30) Köm.5.017/2024/10. sz. kúriai végzés
(31) Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium

Rácz Róbert főispán úrral folytatott levelezés
dr. Dukai Miklós államtitkár úrral folytatott levelezés
Törvényességi felhívásra válasz mellékletei
Kúriai végzés
Nettó finanszírozás felfüggesztésével kapcsolatos eljárás dokumentumai
Inkasszóval kapcsolatos eljárás dokumentumai

 

Felső