Egyesület oldala

KBE Képviselőcsoport oldala

Egyesület oldala

KBE Képviselőcsoport oldala

A Közösen Balmazújvárosért Egyesület képviselőcsoportja a 2024. október 14. napjára kitűzött alakuló üléssel kapcsolatban több szabálytalanságot, törvénytelenséget talált, ezért arra az álláspontra jutottunk, hogy az eskütételeket és a polgármesteri program ismertetését követően a képviselő testületi ülésen a továbbiakban nem veszünk részt.

Ezzel egyidejűleg azonban határozottan kijelentjük, hogy a Közösen Balmazújvárosért Egyesület képviselői elkötelezettek a képviselői feladatok ellátásban. Tisztában vagyunk jogainkkal és kötelezettségeinkkel, vállalt felelősségünkkel.


Ezért is kérjük Tisztelt Polgármester Asszonyt, hogy a képviselő testület felét kitevő képviselői csoportunkkal szíveskedjen az önkormányzat működéséhez szükséges kérdésekben egyeztetni, különös tekintettel a megalakuláskor esedékes személyi kérdésekben. Erre eddig is nyitottak voltunk, és természetesen a jövőben is azok leszünk.

Polgármester Asszony feladata és felelőssége, hogy a képviselő testület összetételét figyelembe véve egyeztessen, és teremtse meg a működéshez szükséges döntések meghozatalához a többséget. 

Az alakuló üléssel kapcsolatos észrevételeink, a véleményünk szerint megsértett törvények, jogszabályok:

  1. Üléstípus megjelölésének hiánya
    A 2024. október 8-án érkezett meghívóban nincs jelölve, hogy rendkívüli vagy munkaterv szerinti ülés. Más szabályok vonatkoznak mindkettő összehívására. Mivel munkatervben nem szerepel, így csak rendkívüli ülés lehet, ezt pedig a helyi SZMSZ szabályozza.

  2. SZMSZ 4. § (3) bek.
    „A meghívó és az ülés tárgyalási anyagának összeállítása, kiküldése a jegyző feladata.”
    – A meghívó kiküldésekor nem volt jegyzőnk.

  3. SZMSZ 26. § (1) bek.
    „Az aljegyző a jegyző távollétében ellátja Mötv. meghatározott jegyzői feladatokat.”
    – A meghívó kiküldésekor nem volt aljegyzőnk.

  4. SZMSZ 26. § (2) bek.
    „A jegyzői és aljegyzői munkakör egyidejű betöltetlensége, illetve a jegyző és aljegyző egyidejű távolléte, illetve akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Titkársági Osztályának vezetője látja el.”
    – A meghívó kiküldésekor volt megbízott titkárságvezető, de táppénzen volt, így a meghívót ő nem küldhette.

  5. SZMSZ 26. § (2) bek.
    A 6-os és 11-es írásbeli napirendi pontok előadójaként a titkársági osztályvezető van megjelölve – de táppénzen lévő nem készítheti az írásbeli előterjesztést.

  6. Mötv. 81. § (3) bek. b)
    Ha a táppénzen lévő titkárságvezető helyett új titkárságvezető került felvételre, akkor több pontban sérültek a hivatali munkáltatói jogok:
    – a polgármester csak jegyzőt vehet fel
    – a jegyző vehet fel minden más hivatali dolgozót
    – a jegyzői állás meghirdetésére október 11-én került sor, október 16-ai pályázat beadási  határidővel, így október 17 előtt nem kerülhet alkalmazásba jegyző.
    Nem értjük, miért csak ekkor került kiírásra a pályázat, hiszen legkésőbb a polgármesteri feladatok átvételekor hivatalosan is tudomásul kellett vennie Polgármester Asszonynak, hogy mind a jegyző, mind az aljegyző jogviszonya megszűnt. De biztosan állíthatjuk, hogy ettől korábban is volt erről tudomása.
    – október 8-án még állományban volt a titkársági osztályvezető, de táppénzen: ugyanerre az álláshelyre 11-e előtt (a munkaviszonya megszűnése előtt) jegyző sem vehetett volna fel új dolgozót, de ekkor jegyzőnk sem volt még.

  7. SZMSZ 8. § (1) bek.
    Előterjesztést egyébként sem nyújthat be titkársági osztályvezető.

  8. Mötv. 81.§ (3) bek. d) e)
    A 14-ére összehívott ülésen a jegyzői feladatokat sem a jegyző, sem az aljegyző, sem a titkársági osztály vezetője nem tudja ellátni, így nem biztosított az ülés törvényes lebonyolítása sem.

  9. SZMSZ 4. § (5) bek
    „A meghívó tartalmazza az ülés helyét és időpontját, a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztőik nevét, továbbá a határozati javaslat teljes szövegét és az írásbeli előterjesztéseket. A meghívót a polgármester írja alá.”
    – Október 8-án csak meghívót küldtek részünkre, előterjesztéseket nem. A felsorolt 7 írásbeli napirend előterjesztései közül a meghívóval egyet sem kaptunk meg. Az előterjesztések csak október 11-én, péntek este 20:34-kor érkeztek meg. Akkor sem hiánytalanul, mivel a SZMSZ módosításáról szóló napirendhez ekkor sem érkezett írásos előterjesztés, és a javasolt személyek nevét sem tartalmazta.
    – Nem szerepelt az előterjesztő titkársági osztályvezető neve – aki egyébként sem tehet előterjesztést.

  10. SZMSZ 4. § (6) bek.
    A meghívó kiküldésekor a balmazujvaros. hu weboldalon sem voltak megtalálhatók az előterjesztések. Az előterjesztések kiküldés után kerültek fel a város oldalára.

  11. SZMSZ 8. § (6) bek.
    “Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület munkaterv szerinti ülésére az ülést megelőző 15. napig, a soron kívüli ülésre az ülést megelőző 3. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki vizsgálja a döntéstervezetek jogszerűségét és gondoskodik valamennyi testületi anyag postázásáról.”
    – Nincs jegyzőnk, nem volt aki megvizsgálja a döntéstervezetek jogszerűségét.

  12. Mötv 9. §
    “Az e törvényben meghatározott jogokat jóhiszeműen, a kölcsönös együttműködés elvét figyelembe véve, a társadalmi rendeltetésüknek megfelelően kell gyakorolni.”
    Az ülés összehívásának körülményei sértik ezt az Mötv-ben meghatározott alapelvet, ez jelen esetben nem teljesült.

Hivatkozott törvény, rendeletek elérhetősége:

> Mötv.

> Balmazújváros Képviselő Testület SZMSZ

> SZMSZ módosítása

Kapcsolódó bejegyzés: a beadott kérdéseink:

> Közérdekű kérdések Balmazújváros új polgármesteréhez

 

Felső